Maten på förskolan

Bra mat är viktig

Här på förskolan har hela kollegiet insikt i betydelsen av näringsrik och rätt sammansatt kost för barnens utveckling, inte bara av den fysiska kroppen utan av hela människan. Därför lagas all mat här från grunden med de bästa råvarorna vi kan få tag på. Maten vi serverar är vegetarisk med mjölkprodukter och ibland ägg.

Biodynamiskt/ekologiskt

Minst 95 % av all maten som används på förskolan är ekologisk. Nästan alla grönsaker köper vi från en biodynamisk odlare på Solmarka gård utanför Kalmar. På hösten kommer han varje vecka med färsk och fräsch sallad, gurka, tomat, broccoli, majskolvar, morötter, rödbetor mm. En fröjd för ögat och smaksinnet, och den bästa näringen en liten växande människa kan få.
Havregryn till frukostgröten, knäckebröd och allt mjöl till brödet som vi bakar själva, oftast på surdeg, är också biodynamiskt från Saltå kvarn i Järna. Så långt det går köper vi KRAV-märkta mjölkprodukter.

Vi väljer dessa råvaror för barnens hälsa, för jordens hälsa, och inte minst för den goda smakens skull.

Enkelhet och rytm

Barnmat skall vara enkel. Många barn vill kunna se och smaka vad sak för sig, och tycker inte om hopblandade sallader eller grytor.
Igenkännandet är också viktigt, med rätter som återkommer ofta. Då får de en chans att vänja sig vid olika vegetariska rätter och råvaror som de kanske inte varit vana vid innan.

Jorden har oss detta gett
Solen det i ljus berett
Kära sol och kära jord
Er vi tackar vid vårt bord